MOBIPOCKET Reader & MOBIPOCKET Creator & MOBIPOCKET Office Companion.

Na čítanie eBooks existuje veľa aplikácií. Rozne typy mobilných telefónov podporujú rôzne aplikácie na čítanie súborov *.txt, *.pdb, *.prc a iných. Ako to obyčajne býva, vyberáme si z nich ďalej podľa toho ako nám jednotlivé aplikácie vyhovujú a čo nám vedia ponúknuť. Mne osobne sa najviac zapáčil Mobipocket Reader. Jednak má komfortné možnosti čítania súborov *.prc s formátovaním a obrázkami a jednak má bezkonkurenčné možnosti ich tvorby, exportu a podpory v pc. Samozrejme výborným konkurentom je QReader a veľa užívateľov kvôli jednoduchosti a podpore fontov dáva prednosť tejto aplikácii. Nebudem sa siahodlho rozpisovať, celý program je intuitívny a ďalšie dotazy môžeme riešiť tu v komentároch alebo na rôznych fórach.

MOBIPOCKET Reader v5.2

Prejdeme na domovskú stránku programu spoločnosti Mobipocket. Tam máme možnosť stiahnuť free MOBIPOCKET Reader v5.2 a Creator v4.2 ako dva samostatné programy do pc. MOBIPOCKET Creator môžeme nainštalovať ako verziu Publish, alebo Home – je to dané voľbou pri inštalácii. Ja som samozrejme uprednostil voľbu Publish. Reader nainštalujeme do PC, nastavíme jazyk Eng, pripojíme mobilné zariadenie k pc cez kábel, BT alebo infra (infra neskúšal som). Program automaticky opozná naše zariadenie – alebo mu trošku pomôžeme a pošle nám inštalačku MReadera do mobilu.

Install device

V mobile ho nainštalujeme klasickým spôsobom, najlepšie na dátovú kartu. Knihy tak môžeme čítať aj priamo v pc cez desktopovú verziu Readera. Desktopová verzia umožňuje ďalšiu manipuláciu so súbormi v knižnici a odosiela nám knihy do mobilného zariadenia. Hotovo. Môžeme sa vydať napr. na http://www.palmknihy.cz a stiahnuť si knihu vo formáte *.prc -MobUnicode a čítať.

Oprava elektronických kníh (eBooks) s nesprávne zobrazovanou diakritikou.

Diakritika zla

Pokiaľ nebude kniha v unicode, nastane nám problém s diakritikou. Tento problém vieme vyriešiť doinštalovaním fontu do mobilu:

1. Nainštalujeme MReader do Mobilu.

2. Cez Y-Browser vytvorte adresár FONTS na E:\resource\FONTS a vložte do neho fonty CEGeorgia.ttf a CEVerdana.ttf. Keď to nepôjde cez Y-Browser, urobte tak cez čítačku kariet v PC.

3.  Reštartujte telefón, otvorte Mobipocket Reader a v nastaveniach zvoľte font CEGeorgia.ttf alebo CEVerdana.ttf. Teraz by už malo byť všetko v poriadku. (Poradil užívateľ Painter z fóra N73.eu, vďaka!)

Nepostrádateľnou pomôckou pri práci s eBooks je DocReader v2.1.1. Umožnuje editáciu a hlavne konvertovanie medzi formátmi PRC,PDB a TXT. A ako som zistil, taktiež vie vyriešiť aj problém s diakritikou u súborov *.prc a *.pdb – non unicode. Už v pc v MReaderi zistíme, ak je s diakritikou niečo v neporiadku (viď. obrázok vyššie). Potom ani knihu nemusíme posielať do mobilu a rovno ju upravíme takto: Knihu otvoríme v DocReaderi v pc. Stlačíme skratky Ctrl+A, Ctrl+C čiže vyselektujeme komplet knihu a skopírujeme do schránky. Otvoríme MS Word a vložíme ju do dokumentu napr. cez Ctrl+V a uložíme s názvom bez diakritiky. Názov dokumentu Word bude súčasne aj názvom prekonvertovanej knihy. Otvoríme program MOBIPOCKET Creator.

MOBIPOCKET Creator v4.2

Široké možnosti tohoto programu pre tvorbu vlastných eBooks nemusím ani komentovať, obrázok hovorí sám za seba… Takže pokračujeme a vyberieme Import z MS Word document. Vytvorí sa nám súbor v *.html. S ním nerobíme nič (to je taký medzistupeň). Pokračujeme ďalej kliknutím úplne hore do ikony “Build”. Objaví sa nám ponuka kompresie a kryptovania súboru. Klikom na “Build” dole v dialógu dokončíme konverziu. Vytvorený súbor v ..\Dokumenty\My Publications vložíme do knižnice MReadera v pc a skontrolujeme či je v poriadku. Ak áno, pošleme si knihu s opravenou diakritikou do mobilu a naša úloha je splnená.

MobiPocket Office Companion.

Companion

V minulom období sa objavila na domovskej stránke Mobipocketu aj zaujímavá verzia Creatora a to MobiPocket Office Companion 2.1. Výborne dopĺňa terajší MOBIPOCKET Creator so širokými možnosťami. Companion umožňuje priamy export z aplikácií MS Office (Word, Excel, Powerpoint, Access a Outlook) do *.prc. A to už je čo povedať… Zobrazuje sa aj formátovanie, vkladané obrázky, tabuľky v dokumente a pod. Samozrejme už v správnom
zobrazení kódovania znakov. Po inštalácii a zaregistrovaní programu sa v každej z menovaných aplikácií Office v ich hornej časti menu objaví ikonka Mobipocket.

Office Companion

Kliknutím do nej sa spustí export dokumentu do súboru *.prc s možnosťou prehliadnutia v zabudovanom emulátori, automatického uloženia do adresára ..\Dokumenty\My eBoks a voliteľného uloženia do mobilného zariadenia.

Emulator

Pri vyššie spomínanej oprave diakritiky (kódovania znakov) v eBook je prenos a koverzia cez Companion jednoduchšia a rýchlejšia. Samozrejme nemôžeme očakávať, že nám z dokumentu Office program Companion vytvorí knihu s perfektnými vlastnosťami ako v originálnom dokumente, ale jeho možnosti sú naozaj prekvapujúce. Takže študenti ktorí potrebujú študovať na cestách, alebo pracovníci riadiaci sa pokynmi či vyhláškami a ďalší a ďalší môžu pohotovo prekvapiť seba aj ostatných aktuálnym použitím eBook dokumentu. Bohužiaľ Companion už nie je v ponuke spoločnosti Mobipocket a nepredpokladám ani jeho vývoj. Nie je ani free… Po prečítaní tohoto článku a hlavne po vyskúšaní tejto podarenej aplikácie predpokladám, že aj Vy budete tvrdiť, že MOBIPOCKET Reader je jeden z NAJ!

MobiPocket Office Companion 2.1